Mexico - tirsdag den 22. juli 2008

Snart hjemme igen

Pludselig blev lyset i kabinen tændt og personalet var allerede ved at dele varme servietter rundt til passagererne. Det måtte betyde morgenmad. Jeg havde i løbet af natten set, at vores flyrute var den samme, som da vi fløj over. Der blev nemlig vist kort over, hvor langt vi var nået, mellem filmene på Tv’et.

Da morgenmaden var fortæret, var vi faktisk klar til at lande, så det passede jo perfekt. Nu skulle vi kun holde os vågne, til vi kom hjem, så var der god chance for, at vi allerede var inde i dansk døgnrytme igen.

I Amsterdam skyndte vi os videre mod gaten til Københavner-flyet. Undervejs var der endnu et check af vores håndbagage og her klarede min Habanero-chili sig ikke længere. Den måtte jeg ikke have med. Mine protester og forklaringer om, at jeg havde spurgt i Cancun, om jeg måtte have tingene med – og jeg havde en forklaring – hjalp ikke en dyt. Det var der jo ikke noget at gøre med. Kun at glæde sig over, at det ikke havde været nogen herregård…

Flyet til København afgik på minuttet og vi landede også helt planmæssigt i København efter en god times flyvetur. Perfekt. Vejret i Danmark var 6 grader varmere end i Holland.

Så gjaldt det om at få bagagen. De andres bagage kom stort set lige så hurtigt, som vi nåede frem til bagagebånden, så vi sendte Marie og Vibe af sted, for at købe togbilletter til os. Uheldigvis dukkede min rygsæk ikke op, så der gik ca. 3 kvarter, inden Lasse og jeg forlod ankomst-området – efter at vi havde anmeldt den manglende bagage.

Vi skyndte os ud til Marie og Vibe og vi frygtede, at de havde købt billetter til et tog, der nu allerede var kørt. Det gik heldigvis ikke så galt og efter ganske kort tid var vi på vej mod Hovedbanegården og derefter mod Fredericia.

Vi manglede noget at spise. På sidste flyvetur, havde vi kun fået en kiks og en kop kaffe og det var for lidt at regne for en frokost.

Vi delte, hvad vi havde af snoller i vores håndbagage og blev enige om, at vi kunne holde os indtil vi kom hjem. Så ville vi overfalde en butik og købe rugbrød, sild, leverpostej og spegepølse.

Som sagt så gjort – og sådan en gang mad smager altså bare SUUUUUPER, når man har været væk i over 3 uger.

Epilog

Rejsen var en konfirmationsgave til Vibe og vi var spændte på, hvordan det ville gå, at skulle rejse sammen med vores 2 teenagere i 24 dage. Vi er ikke så meget sammen i hverdagen, da vi jo har job og skole at passe om dagen. Og børnene er blevet så store, at de har hver deres gøremål om aftenen. Men det har været en fantastisk god tur for alle 4. Vibe er nok den, der har lidt mest under anderledes mad. Nogle dage har hun valgt at få serveret ris eller pasta uden noget andet. Andre dage har hun slet ikke spist noget, når vi var på restaurant. Men hun ved godt, at hun er kræsen og så har vi andre lært at acceptere det. Lasse har til gengæld gladelig spist det, der blev til overs på vi andres tallerkner. Han var somme tider bange for, at han ikke skulle blive mæt, men det gik aldrig helt så galt. Hvad var så vi voksnes særheder? Ja, dem tager vi en anden gang ?

Det var en rigtig lækker oplevelse sammen med vores børn.

Hvad synes vi så om Mexico? Yderst positivt. Vi har undervejs draget mange paralleller til Thailand og det med rette. Mexicanerne er meget søde og rare men de slår ikke thailænderne på det punkt. Der er masser af naturoplevelser og hvis man er til det historiske, så har Mexico helt sikkert meget at byde på. Kulinarisk er der ikke så vildt meget at komme efter. Mexicansk mad er ikke helt, som vi kender det fra Tacoskaller og papkasser, vi tømmer ud i en gryde. Det er mere end det, men de restauranter, vi besøgte, havde et forholdsvis sparsomt – og meget enslydende menukort.

Jeg tror vi meget hurtigt konstaterede, at det er et spændende land at besøge. Vi ville nødigt have været foruden. Men det er til gengæld et sted, som vi vil tillade os at sige, at vi nu har set. Vi har boet i 4 byer, hvoraf den ene (Playa del Carmen) godt nok er en typisk bade-turist by. Men vi er sikker på, at de 3 andre byer giver et meget godt indblik i Mexico som land, så vi tror på, at vi har snust til det, der skal snuses til.

Har du Mexico på ønskelisten, så siger vi bare værsgo’

Vi vil også gerne anbefale CC-Travel. Det er et godt koncept, de har, hvor man kan vælge mellem forskellige byer. De arrangerer fly og hoteller og man sørger selv for transporten, som man f.eks. kan bestille i ro og fred hjemmefra. God tur!